Vervanging Klooster- en Flessenbergerbrug in Wapenveld

Ulis werkt sinds oktober vorig jaar als werkvoorbereider bij Civil Works (onderdeel van DAGnl). Inmiddels zit hij middenin zijn eerste project: Vervanging Klooster- en Flessenbergerbrug te Wapenveld. Hierbij gaat het om twee bruggen over het Apeldoorns Kanaal. Vanuit Buro Noord (onderdeel van DAGnl) kreeg hij de vraag om een ontwerp te maken en UAVgc-contract op te stellen. Ulis vertelt over dit project:

‘Dit project kreeg ik op mijn eerste werkdag en heb ik vanaf het begin af aan opgepakt. Toen ik met dit project begon was er al een schetsontwerp. Ik maakte de referentieontwerpen in 3D met behulp van Revit. Ook schrijf ik het UAVgc-contract waarin de eisen en randvoorwaarden voor het werk staan. Binnenkort hopen we de contractfase af te kunnen ronden. Daarna kunnen we samen met de gemeente Heerde met de aanbestedingsfase beginnen.’

Afstemming met stakeholders

Het is een uitdaging om het ontwerp goed in het UAVgc-contract te formuleren. Ulis: ‘Je moet goed kijken hoe je een eis vormgeeft. Daarbij houd je rekening met alle stakeholders én raakvlakken met andere projecten die in het projectgebied worden uitgevoerd. Bij dit project spelen nutsbedrijven een grote rol. Er lopen namelijk leidingen en kabels door de bruggen heen. Daarnaast zijn er ook andere projecten in de buurt waar werkzaamheden voor uitgevoerd worden. Die nemen we ook mee in onze planning.’

Samenwerking Waterschap

Het project kruist een project van het Waterschap. Ulis: ’Zij bezitten een stuk van de dijk waar de Kloosterbrug op staat. De Kloosterbrug valt in de beschermingszone van de primaire waterkering van de IJssel. Daarom zijn er aan ons project een aantal regels verbonden. Je mag bijvoorbeeld alleen in een bepaalde periode in die beschermingszone werken. We stemmen daarom alles goed af met het Waterschap.’

Doorvaart voor sloepjes

Ulis: ‘Een van de eisen binnen dit project is een doorvaarhoogte van minimaal 1.3m. Met die doorvaarthoogte kunnen sloepen straks onder de brug doorvaren. Dat is nu niet het geval. De doorvaarthoogte wordt opgelost door een toog in de brug te maken. De brug staat dan maximaal krom.’

Combinatie 3D & UAVGC

Ulis woont in de buurt van het projectgebied. Ulis: ‘De locatie ken ik. Dat vind ik mooi aan dit project. De combinatie van het 3D-ontwerpen en het schrijven van een het contract is een leuke uitdaging. Het voordeel van deze combinatie is dat ik exact weet wat ik heb getekend en daarop de eisen in het contract baseer.’

De werkzaamheden aan de eerste brug, de Kloosterbrug, starten naar verwachting vanaf oktober 2021. Daarna wordt er gestart met de Flessenbergbrug. Daarmee starten ze eind februari 2022. Het uitgangspunt dat eind mei 2022 beide bruggen opgeleverd zijn.